Zmiany rynku usług konsultingowych w krajach rozwijających się
W latach dziewięćdziesiątych XX wieku kraje rozwijające przestały być postrzegane jako homogeniczne rynki konsultingowe. Wynikało to zwłaszcza z faktu, że pod względem technicznym i ekonomicznym potrzeby i możliwości konsultingowe w krajach podlegających gwałtownemu uprzemysłowieniu stały tak naprawdę bardzo podobne do potrzeb istniejących w krajach rozwiniętych.
Perspektywy i rozwój

Autor zdjęcia: Kay Gaensler
Consulting Poznań (w temacie, kilka słów więcej także tutaj: http://www.strategor.pl/) wraz z ogólnie rzecz ujmując profesją konsultingową w krajach mniej rozwiniętych, zmagają się:
- ze stagnacją ekonomiczną,
- niższymi wskaźnikami wzrostu,
- brakiem zasobów i zniszczeniem środowiska
- a także kryzysem gospodarczym.
Mimo tych niewątpliwych trudności, nie oznacza to jednak, że konsultanci działający na tych rynkach powinni zrezygnować z aktywnego uczestnictwa na nich. Należy sobie bowiem zdawać sprawę z tego, że konsultanci mogą bowiem znacząco wpływać na ich rozwój i wzmacniać lokalny konsulting, udzielając wymaganego wsparcia technicznego i rozwijając prywatne inicjatywy.
Gospodarka bazująca na małych i średnich przedsiębiorstwach, a także na sektorze społecznym stanowi obiecujący rynek dla konsultantów, którzy znają lokalne warunki, lokalną kulturę i chcą poświęcić swoją wiedzę i umiejętności, by pracować nad dalszym rozwojem własnego kraju.